Monday, October 22, 2007

Maratón pod 3:30 - Maratón pod 3:22

Do Prahy som pricestoval plný nedôvery v samého seba: celý týždeň som sa necítil vo forme, navyše moje bežecké sebavedomie značne podkopalo i predzávodné znižovanie intenzity a objemov. Očakávania boli pesimistické, no pražská realita s rannou teplotou okolo 1°C bola ešte drstnejšia. Mal som dva dni na aklimatizáciu a väčšinu mozgového výkonu zabrala otázka čo na seba?

Na štart Pražského maratónu v Stromovke som odchádzal zmierený s tým, že pobežím v dvoch tričkách s dlhým rukávom v kombinácii s vestou proti vetru. Nechcel som veriť vlastným očiam, keď si ostatní borci v šatni pripínali štartovné číslo priamo na tričko. Chvíľu som ich považoval za vadných a vzápätí som sa nechal strnúť davom – dobre som urobil. V inom prípade by mi hrozila vážna dehydratácia či dokonca úpal. Nie žeby sa zmenilo počasie, no priemerný tep 180bpm, mojich 88% maxima, dokáže vyprodukovať dostatok tepla. Ku koncu už viac ako by som si želal. Vhod padli dokonca i hubky s vodou, na ktoré som pôvodne neveriacky vypliešťal oči.

Subjektívne hodnotenie preteku je skôr negatívne. Dopustil som sa snáď všetkých základných chýb, pred ktorými býva maratónska omladina varovaná: prepálil som tempo, pretekal sa s inými, silou-mocou sa držal rýchlej skupiny, ignoroval tep, slepo dôveroval údajom z GPS, jedol a pil podľa pocitu. Vďaka spomenutým blbostiam sa mi podarilo niečo s čím som naozaj nepočítal: zlepšenie osobného maxima o vyše 34 minút, časom 3:21:56. Časom natoľko nečakaným, že ani cieľové foto nemám. Môj dvorný fotograf sa totiž do cieľa dostavil niekedy okolo 3:23 :)

Mimoriadne kladne hodnotím pretek cez prizmu emócií. Konečne mi maratón dal to, čo sľuboval a pri prvom pokuse nesplnil. Stres, strach, návaly eufórie, zimomriavky, nutnosť všetko vypustiť, tupo a rozostrene civieť pred seba a sústrediť sa na jediný cieľ. V cieli som bol natoľko dojatý, že som takmer slzu upustil.

Príjemné i menej príjemné fenomény pokračovali i po návrate do základného tábora. Tým menej príjemným bola chôdza po štyroch v snahe nájsť nejakú oporu, ktorá by mi pomohla sa prinavrátiť do radu antropoidov, teda na dve nohy. Naopak príjemné bolo zistenie, že som to tempo ani tak veľmi neprepálil. Polovica za 1:40:40 (4:46/km), druhá za 1:41:16 (4:48/km).

Po prvom maratóne som zaradil ďakovačku a napriek tomu, že pri tomto počine pociťujem určitú trápnosť, urobím tak i teraz. Ďakujem vám milí moji čitatelia, pretože práve vy ste boli hlavnou hybnou silou v časoch, kedy som to chcel z fyzických či motivačných dôvodov zabaliť a behať len tak pre potešenie. Plus pridávam ešte jedno špeciálne poďakovanie - to patrí slečne čitateľke z Prahy, nielen za poskytnutie základného tábora:)

Je priskoro na veľkohubé vyhlásenia, no je možné tento seriál o pár mesiacov prinesie druhú sériu s pozmeneným názvom „Maratón pod 3:15“ :)))

Maratónske päťky

Dlho som v sebe živil nádej na čas pod 3:20, čo ma hnalo dopredu. K vytriezveniu ma primel až fakt, že odchýlka merania GPS bola vyše 500 metrov. Podľa GPS som však maratón dokončil za 3:19 aj nejaké drobné:)

Článok o Pražskom maratóne na www.behej.com


15 comments:

forest said...

Gratulace! Ještě se chceš hádat? :-D

Abych trochu zrychlil, protože mi příští rok budeš dýchat na záda. Tak 5 nebo 10 minutek by potěšilo na jaře. 3:15 nebude problém, rychlost je, jsi akorát nevyběhaný - progres máš lepší než já (4:02-3:32-3:14).

forest said...

error, odkaz měl být na tohle...

Anonymous said...

Pěkný výkon, blahopřeji. Při maratonu pokud ho běžíš poctivě na čas, a ne jako trenink, tak musíš prožít všechny fáze.
V průběhu závodu jsem se Tě snažil identifikovat,ale to se mě podařilo až v cíli. Jako zaneprázdněný rakváč jsem nechtěl rušit omladinu.
Pokud bude Forest jen žvanit a nebude trénovat, tak ho na jaře zařízneš jako kuře.

pierko said...

Gratulujem :))
vynikajuci vykon. Ja som sa na MMM vysliovene trapil, taktiz som si vyskušal všetky zakladne chyby ktore je mozne na maratone urobit..:)) ale tesim sa na dalsie maratony, verim ze sa z toho stava celozivotny konicek..:)

Vl001 said...

Krásný výkon, podle tréninkových ukazatelů na hranici současných možností. Jen se mi nezdá ten cíl 3:15 na příští rok. Tvoje možnosti jsou daleko výš. S chutí do toho:-)

PetrS said...

Moc krásný :) a kolik bylo těch gelů? :D

phusick said...

chlapi, dakujem za gratulacie :)

2 forest: hadat sa uz nebudem, skusim s Tebou pretekat :)

2 milan: skoda, ze si nerusil...

2 vl001: predpokladam, ze teraz to zlepsovanie pojde podstatne pomalsie, tak preto tych 3:15

2 witty: gel bol nakoniec iba jeden, kedze nebol cas (+ jedna corny, 6dl gatorade a 5dl cola)

Anonymous said...

V Tvém věku a s Tvým přístupem bych byl větší optimista. Pět minut ukrojíš na jaře a dalších pět na podzim. Minimálně.

forest said...

Chtělo by to pětku na dráze než padne sníh, aby se zjistila možná mezera. Já pokud nezrychlím, tak narazím už na jarním maratonu na rychlostní blok. S pětkou za 19:01 pod 3:00 není vůbec žádná šance.

phusick said...

V mojom pripade vidim najvacsiu slabinu v technike behu, presnejsie povedane dlzke kroku. Stale beham takym tym ultramaratonskym posedom. Aerobne mam myslim este trocha rezervu, ale sila (teda skor jej nedostatok:) v nohach mi ju nedovoli vyuzit. Druhym problemom je nizka uroven ohybnosti, najma hamstringov, ktore ma jednoducho do dlhsieho kroku nepustia.

Konkretne moj terajsi krok ma dlzku niekde medzi 108 - 112cm, ak by som chcel bezat maraton za 3:15 pri odporucanej kadencii 90-92 krokov za minutu, potrebujem ho natiahnut na 119cm. Na trojhodinovu hranicu by ma mal priniest krok (ci skor skok:) o dlzke 129cm.

No mam cez zimu co robit :D

Anonymous said...

Foreste, co Vás na té škole proboha učí? :-)
Pětku mám za 19:07 a pod tři hodiny jsem se přece jen podplazil.
Ale musím Ti dát za pravdu v tom, že jasně cítím rychlostní deficit.Příští rok na jaře to chci stáhnout pod 18:30. To je pro (snad) reálná meta.

Anonymous said...

Phusick:
S treninkem rychlosti se Ti upraví délka kroku, aniž bys to musel složitě řešit.

forest said...

milan: Jenže u nás mladých je efektivita využití základní rychlosti z pětky mnohem menší než u veteránů. Letos mi fakt chybí naplno zaběhnutá půlka, abych věděl, kam se odrazit. Předběžně mířím na 3:05, bude více času na běhání (na kolo nesednu, plavču taky moc nedám, vyřádím se raději na běžkách nebo skialpech - časově to vyjde na stejno, ale potřebuju aby si tělo zvyklo na dlouhodobě vyšší TF).

Ty hlavně máš ze svého půlmaratonu čas na pětku mít okolo 18:10. Akorát tam nesedíš kvůli moc velké OV - u tebe je skutečně rychlost limitujícím faktorem.

Phusick: jak ohebnost hamstringu? Tam spíš ti chybí síla kvadricepsu a (teď se nesměj) hýždí. V podstatě to je jedno, čím budeš běhat rychleji, tím se ty chyby samy odstraní.

Anonymous said...

Forest: jsem rád, že jsme se shodli ohledně mých limitů. :-))
Letos budou určitě skialpy mnohem četnější než vloni. Už kvůli triatlonu.

Anonymous said...

Blahopřeji k výsledku! Je to pěkné zlepšení. Byl jsem těsně před tebou a už jsi mi skoro dýchal na paty (3:21:38).

Dělal jsem jako normálně všechno naopak: přepálil jsem tempo (podle teorie), držel se rychlé skupiny (na 3:05), ignoroval tep (neměřím), jedl a pil podle pocitu (čili vůbec nic).

Moje rychlosti po 5km byly tyto:
4:23, 4:25, 4:29, 4:36, 4:53, 5:07, 5:07, 5:11. Navíc ještě mohu uvést, že téměř netrénuji (do 20 km měsíčně). Ale jsem zdravý a spokojený. Snad o tom něco napíšu do fóra behej.com. Zdravím.