Monday, April 23, 2007

Bežecká matematika

Behať som začal pred troma mesiacmi. Nie úplne od nuly - počas dvoch predchádzajúci rokov som na bicykli nakrútil 5.000 kilometrov. Každopádne beh sa stal príjemným rozptýlením a novou výzvou. Nielen na poli praktickom, ale i teoretickom. Tí čo ma poznajú vedia, že súčasťou treningu sú i potréningové sedenia nad tabuľkami a grafmi. Bicykel mám prepočítaný. Rozumiem väčšine vzťahov, ktoré vznikajú medzi parametrami ako kadencia, waty, hmotnosť, tep atď. Okrem aerodynamiky – veterný tunel je mimo mojich finančných možností.

Niekedy sa smejem, že už ani jazdiť nemusím. Stačí poznať parametre stúpania a čas potrebný na jeho zdolanie vypočítam z pohodlia domova. S presnosťou plus-mínus zopár sekúnd. Prirodzená je teda moja snaha ovládnuť i tarotové karty behu.

Scientific running

V porovnaní s bicyklovaním je však informácíí o behu žalostne málo. Za tie tri mesiace sa mi podarilo zistiť, že rýchlosť sa meria v minútach na kilometer, tepy a teda i anaeróbny prah sú položené vyššie, hmotnosť tenisiek hrá svoju rolu až v elitnej kategórii a maximálna spotreba kyslíka na kilogram je jednou z rozhodujúcich veličín. Nič o frekvencii a dĺžke krokov, správnom držaní tela, eliminovaní nepotrebných pohybov, ani o veciach, o ktorých zatiaľ netuším, som sa nedozvedel.

VO2max a maratón

Na blogu bežiaceho Tora som našiel linku na Race Time Predictor. Jednoducho zadám vek, pohlavie, ľubovolnú dĺžku trate a na nej najlepší dosiahnutý čas. O zbytok sa postará abacus na druhej strane siete. Tak som teda zadal:

vzdialenosťčaspriemerný teprýchlosť
11.6 km0:50:32194 bpm4:20/km
1.5 km0:05:28194 bpm3:45/km

Výsledok ma nadchol i zarmútil súčasne. Maximálna spotreba kyslíka 47 – 49ml/kg/min a z nej odhadovaný čas behu maratónskeho medzi 3:00 až 3:20. Môj prvý maratónsky kúsok trval 3:56.

Kto je teda chybný? Ja? Alebo tie výpočty?

3 comments:

Niktomuž said...

Ono to s kalkulátory nefunguje až tak jednoduše. Maratonský čas se nedá odvozovat od běhu na 11 km a už vůbec ne od patnáctistovky. Vypočítaný čas je vždy jen předpoklad, orientační údaj. Ale zároveň musíš mít odběháno hodně dlouhých štrek, což ty jsi, pokud se nepletu, neměl.

Anonymous said...

Tvoje obecná vytrvalost je podstatně horší jako rychlost.Což je v tvém věku pochopitelné.M

phusick said...

Lance Armstrong mal podla roznych 'odbornikov' zabehnut maraton pod dve hodiny a ledva sa zmestil do troch.

V cyklistike je VO2max iba prvym najrychlejsie reagujucim parametrom, neskor uz ide hlavne o zvysovanie ekonomiky prace svalov (zlepsenie cca 2% za rok). V behu to pravdepodobne nebude inak.

Hlavny problem je, ze pri behani som podstatne bezmocnejsi. Pri bicyklovani si mozem upravit posed, prestavit zarazky na pedale, znizit hmotnost, zvysit/znizit kadenciu, stupat v sede alebo postojacky, hrat sa s rytmom atd atd.

Ale pri behani mozem iba behat a cakat. Aspon zatial mi to tak pripada. No nic, budem hladat dalej a mozno objavim ten svaty gral behu:)