Wednesday, August 22, 2007

Maratón pod 3:30 - prvý test

Prvý test kadečo napovedal, len ešte neviem čo:) Nateraz mi výsledok príde pozitívny, no až čas ukáže. O čo teda išlo? Zabehnuť osem kilometrov na hornej hranici základnej vytrvalosti 1 a zistiť tak moju súčasnú maximálnu aeróbnu rýchlosť.

vzdialenosť
čas
priemerný tep
rýchlosť (km/h)
rýchlosť (min/km)
8,11 km
0:42:13
158 bpm
11,5 kph
5:12/km

Základna vytrvalosť 1 prestavuje pásmo vytrvalosti, pri ktorom sú energetické požiadavky organizmu hradené aeróbne, teda pri dostatočnom prísune kyslíka, nedochádza k hromadeniu laktátu ako metabolitu glykolýzy a veľká časť energie je dodávaná prostredníctvom tukového metabolizmu. Po slovensky to znamená, že čisto teoreticky - pri dostatočnom prísune tekutín, minerálov a sacharidov - je bežec schopný podávať výkon tejto intenzity donekonečna resp. do bodu, kedy sa mu minú tukové zásoby, čo u človeka s 10% telesného tuku predstavuje približne 700 kilometrov behu (mimochodom, kto z nás hobby bežcov má iba 10%:).

Na obrazovke to vyzerá dobre, no prax je iná. S postupujúcou únavou tepy rastú, no rýchlosť nie. Počas svojho prvého maratónu som dosiahol priemernú rýchlosť 5:37/km. Na jej urdžanie počas prvých desiatich kilometrov som potreboval tepať 164 krát za minútu. Medzi desiatym a dvadsiatym to už bolo 167bmp a nasledujúcich desať kilometrov si vypýtalo 171bpm. Budú teda potrebné ďalšie testy na dlhších tratiach - 20 až 30km - kde sa pokúsim držať konštantnú rýchlosť a neskôr využiť analytické schopnosti Microsoft Excelu, ktorý vykúzli polynóm šiesteho rádu, z ktorého už poľahky namodelujem vhodný úvodný tep. Uvidíme nakoľko bude kompatibilný so zamýšľanou rýchlosťou 5:00/km (alebo aj trocha rýchlejšie, kedže aj močiť treba:).

Moje tréningové pásma

Pre ilustráciu uvádzam moje tréningové pásma, ktoré sú odvodené od TFmax 204.

pásmo
beh
cyklistika
regenerácia
<144
<123
základná vytrvalosť 1
144 - 164
123 - 154
základná vytrvalosť 1 - 2
165 - 174
155 - 174
základná vytrvalosť 2
175 - 185
175 - 185
špeciálna závodná vytrvalosť
186 - 194
186 - 194
maximálna intenzita
195 - 204
195 - 204


2 comments:

Anonymous said...

Také mám rád teorii, ale zelený je strom praxe.
Tento test je tak maratonsky nespecifický, že ukáže méně relevantní výsledek, než obyčejný dlouhý běh a pocit po jeho absolvování.
Jen pro srovnání: při svém prvním maratonu jsem běhal násobně větší objem, systematicky se připravoval půl roku, byl jsem dobře odpočatý, bylo dobré počasí, TF max mám 195, na TF 148 bych uvedený test absolvoval ca 5:05/km, desítku jsem měl pod 43 a pod 3:30 jsem nezaběhl.

phusick said...

jj, určite súhlasím. Osem kilometrov môže ťažko slúžiť ako referencia pre maratón. Ostatne písal som o tom v poste Bežecká matematika.

Vytrvalosť je otázkou mnohých rokov a obdobné testy sú zaujímavé najmä v dlhodobom kontexte. Tak napríklad: keď som pred pol rokom začal behať, tak pri TF 158 som behal 6:00/km, teraz 5:12/km.

Veľa si sľubujem od intervalového treningu, s ktorým som začal včera.

Inak moja aeróbna kapacita je trocha lepšia ako dokazujú časy behu - len ju potrebujem pretransformovať z biku na beh. Preto čakám pomerne prudké zlepšovanie:) Je to niečo obdobné, ako keď sa Lance Armstrong chystal na svoj prvý maratón a kadekto na základe jeho fyzických parametrov predpovedal, že zabehne svetový rekord a nakoniec bol rád, že sa zmestil pod tri hodiny.